sunnuntai 25. elokuuta 2013

Kymijoen reissu

Kirjoittanut Pieta - Pari viikkoa sitten oltiin Kymillä. Lähdettiin kohti Kotkaa perjantaina kun mä pääsin duunista ja Juuso intistä. Meil oli Juuson faijan pikkubussi lainassa. Mestoille ajoi parisen tuntia. Ostettiin luvat (24h) jo illalla, vaikka pääajatuksena oli kalastaa vasta seuraavana päivänä. Käytiin illallakin vähän heittelemässä. Pimee tuli tosi nopeesti. Siikakoskella oli nättiä, niin kauan ku näki jotain.


Nopee heittely venyi kuitenkin jonnekkin reiluun yhteen. Aamulla oli vähän höpsäkkä fiilis, ku herättiin kuuden maissa. Nukuttiin autossa, jossa oli ihan hyvä nukkuu. Ei tarvinnu edes makuupussia vielä, kun yöt ei ollu niin kylmiä. Moni muukin vietti yönsä autossa. Aamulla vaan huomasi, että muutkin kömpii autoista ulos.


Mentiin ekas tsekkaa Ruhavuolle. Mua vähän pelotti se mesta, kun siellä on yleensä aika paljon porukkaa ja kalastus tapahtuu "jonottamalla". Kalastaessa liikutaan pikkuhiljaa koskea alaspäin ja siten tulee aina tilaa muille. Siks mua pelotti se, kun en oo vielä mikään hyvä ja siinä piti pärjää omillaan. Tää oli ensimmäinen herta kun oltiin liikenteessä kakskätisten vapojen kanssa. Hermohan siinä pikkusen meni mut mieltä paransi upeesti loikkivat isot lohet. Ihan törkeen kokosiä möhkäleitä osa!

Mentiin Ruha kerran läpi ja siirryttiin Siikakoskelle. Siellä oli aika paljon possee, kun sinä päivänä oli joku Kymijoki päivä ja Siikakoskella ilmainen kalastus. Mekin alkuun mietittiin, et ei oltais ostettu lupia, mut kun haluttii kalastaa myös edellisenä iltana, hankittiin luvat.





Vähän ennen puolta päivää pidettiin taukoa, kun iski nälkä. Ei oltu aamulla syöty mitään, koska ylös, ulos ja koskelle. Lähettiin ettii ruokaa. Mentiin Korkeakosken kalastuskievariin. Siellä oli hetken päästä alkamassa viikonloppulounas. Listalla oli lohikeittoa hintaan 5e. Sisälsi keiton, leivän, veden/mehun sekä kahvin. Sitä venailessa käytiin kurkkaamassa Korkeakosken meininkiä.







Syömisen jälkeen tultiin takas Ruhalle. Nyt mulla meni totaalisesti hermo, kun en saanut siimaa lentää kunnolla. Yritin kuitenkin jotenkin pysyy jengin messissä. Porukkaakin oli tullu vähän enemmän, joka lisäs suorituspaineita. Sain ekaa pällistelyä/kommentointia siitä, kun oon muija ja perhovapa kädessä. Rannalla vuoroaan odottavat miekkoset katteli jonkun aikaa mun räpellystä ja jossain vaiheessa sain pari herrasmiestä opettamaan miten homma toimii. Sain ihan kirjaimellisesti kädestäpitäen opetusta ja ne jäbät oli siinä niin kauan, että mulla alkaa sujua. Ruhalta ei oo pahemmin kuvia, kun aika meni opetteluun.



Aika paljon sitä opetusta tuli ja sit yhtäkkiä koin varmaan jonkun valaistumisen ja heitot alkoi sujua! Juuso kerto, että noissa perhokalastuspiireissä on usein just tollasta, että alottelijota yritetään jeesata. Mulla tais vielä vähän vaikuttaa, se että olin oudompi ilmestys sillä koskella. Lopulta ne meikkoset antoikin kehuja ja ihmetteli, kuinka nopeesti ne heitot sit lopulta alkoikaan sujua. Voittajafiilis. Suuret kiitokset vaan opettajille! Vaikka Juusonkin opetus on jotain hyvää tehnyt niin ehkä mä tarttin, että joku ulkopuolinen oli jeesaamassa.

Mun oli pakko lopettaa kesken viimeinen lasku, kun hyvä että vapa pysyi enää edes kädessä. :D Juuso jatkoi loppuun asti ja mä seurailin rannalta. Luvat olis jatkunu vielä pitkälle iltaan, mut kroppa alkoi olla jo niin väsyny menneestä päivästä, että kuuden jälkeen alettiin pakkailee kamoja ja tekee lähtöä. 


Illalla uni tuli aika nopeesti. Mä näin unta heittämisestä ja niistä törkeen kokosista lohista. Ne oli vaan jotain niin siistii kun ne kävi pinnalla kääntymässä. Suunnitteilla olis uus reissu Kymille ens viikonloppuna, jos vaan saadaa taas auto lainaan ja sitä rataa. Ollaan pari kertaa käyty treenaamassa ja mä ootan sormet syyhyten, että pääsis tosihommiin taas harjottelemaan lisää. Noilla kakskätisillä kalastaminen on vaan niiiiin paljon siistimpää kun pienemmillä vavoilla ronkkiminen. On sekin kivaa, mut toi on vaan siistimpää. Seuraavaa reissua odotellessaaaaaaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti