torstai 5. huhtikuuta 2018

Gotlanti 2018

Se olis nyt se kauan odotettu reissu saatu pakettiin. Aika erilainen reissu mihin ollaan totuttu. Iso porukka ja uudenlaiset olosuhteet muutenkin. Meitä oli yhteensä 12 henkeä, kaikki Kotkan perhokalastajien jäseniä. Matkaan lähdettiin maaliskuun viimeisenä sunnuntaina. Mä roudasin iltapäivästä romppeeni Juusolle, josta kyyti tuli meitä hakemaan. Ensiks matkattiin Turkuun. Oli aika hyvä fiilis istuu auton takapenkillä, ulkona paistoi aurinko, oli mukavan keväisen näköistä ja mielessä vilahteli jo Gotlannin siistit rannat. Laiva Turusta Tukholmaan lähti illalla.

Jo Tukholmaan päästessä naamalle lävähti karu totuus... Täällähän on vielä aika talvi. Luntakin satoi ihan perkuleesti kun ajettiin kohti Nynäshamnin satamaa. Ihan ylläri sää ei onneks tullu, kyllä me oltiin varauduttu et tulee olee kylmempää kun ehkä muuten tähän aikaan vuodesta. Matka Gotlantiin on ihan hullun tylsä ja pitkä. Saari ei sinänsä oo kovin kaukana, mut sinne vaan kestää matkustaa kun menee omalla autolla ja laivoilla. Myös lentäen pääsis perille, mut se on tietty kalliimpaa. Matka tuntuu aikalailla samalta kun lapsena odotti joulua. Niin turhauttavaa. :D

Oltiin perillä Visbyssä iltapäivästä. Siitä ajettiin ihan saaren pohjoiseen osaan, jossa meillä oli pari mökkiä vuokrattuna. Mökkien omistaja vahvisti epäilyt kylmistä säistä. Kevät on noin neljä viikkoa myöhässä. Oho. Kerettiin vielä illaksi Juuson kanssa kalaan. Osa jäi mökille ja osa lähti tutkimaan lähirantoja seuraavaa päivää varten. Vitsi että oli hyvä fiilis saada kahluukamat päälle, vapa käteen ja painella mereen. Seuraavana aamuna homma jatkui. Neuvottiin porukalle mestat mihin kannattaa mennä. Meidän neljän hengen autokunta lähti kokeilemaan ennestään tuntematonta paikkaa. Se osoittautui ihan hyväksi! Mulla oli kokoajan sellanen etiäinen et kohta naukuu ja niinhän siinä kävi. Juusolle kuusvitonen. Ihan siisti reissun avauskala, vaikka olikin kutenut.

Ekana päivänä yks reissuporukan toinenkin heppu oli saanut kalan. Näitä kuvia kun kattelee, näyttää siltä kun sää olis ihan just niin keväinen kun muillakin tähän samaan aikaan tehdyillä reissuilla. Oikeesti oli ihan pirun kylmä. Lämpötila vaan ihan skidisti yli nollan. Hanskoja joutui pitämään kokoajan kädessä ja pipon tiukasti lippiksen päällä. Vaparenkaat meni myös helposti jäähän. Ensimmäisen kokonaisen päivän jälkeen alkoi kovat yöpakkaset... Aamulla ei ollut hirvee kiire lähdön kanssa, kun yöllä oli ollut reilu 10 astetta pakkasta. Matalat rannat oli aamuisin vielä jäässä. Vesi oli todella alhaalla. En oo koskaan nähny Gotlannissa noin alhaalla olevaa vettä. Muuten kylmä keli ei menoa haitannut. Iltaisin pystyi kalastaa auringonlaskuun saakka, jos vain oli tarpeeks vaatetta päällä ja välillä rapsutti vaparenkaista jäät veke. Itte ainakin onnistuin kerrankin pysymään kokoajan lämpösenä.

Ne yöpakkaset ja muutenki koleet oltavat tais tehä vähän hallaa. Jo muutenki tiukassa olleet kalat tuntui katoavan ihan tyystin, tai ainakin ne passivoitui. Meitä oli kolme autokuntaa koluamassa rantoja eri rantoja saaren länsipuolelta. Luulis sillä haravoimisella löytää kaloja, jos on löytääkseen.

Oli kyllä ihan mielenkiintoista nähdä saari myös tälläisillä olosuhteilla, vaikka toki olis ollu siistimpää jos ne olis ollu sitä normaalia keväistä. Melkein kaikki porukasta oli ensikertalaisia, joten tää ei kyllä antanut ihan parasta kuvaa. Saari ittessään on kyllä jo niin siisti nähtävyys, että kyllä siellä mielellään kalastaa, vaikka oliskin vaikeeta.

Reissu oli aika lyhyt. Kokonaiskesto oli viikon, mut kun siitä karsii matkustuspäivät veke, jäi kalastuspäiviä vain neljä ja puoli. Se meni nopeesti. Pe iltapäivästä lopeteltiin kalastusta. Kokonnuttiin mökkeihin, laitettiin ne kuntoon ja sitten kukonlaulun aikaan lauantaina lähettiin satamaan ja taas kohti mannerta. Gotlannissa viettäis mielellään pidempiäkin aikoja, mut nyt tähän saumaan oli ihan ok lähtee takas himaan.

Kalojen suhteen reissu oli arvatenkin aika surkee. Koko porukkaan tuli huimat kaksi kalaa. Itsehän heitin tyhjää koko reissun. Hieman erilaista meininkiä mihin on saarella tottunut. :D Olishan se kauden eka kala ollu kiva saada, mut ihme ja kumma, en ollu tästä mitenkään huonona. Joskus näinkin. Eiköhän Gotlantiin tuu edelleen lähdettyä takaisin tänkin jälkeen. On se vaan niin tullut tärkeeksi paikaksi vuosien varrella. Jälleen kerran siellä oli hyvä olla. Tuntui myös ihan älytömän hyvältä päästä taas pitkästä aikaa tekee sitä omaa juttua. Koulun ja talven myötä harrastaminen oli hetken aikaa jäässä, mut tästä se voi taas pikkuhiljaa alkaa. On tää vaan paras harrastus.

1. Oltiin aikalailla samaan aikaan, varmaan nähtiinkin teidät saaren luoteiskulmassa yksi ilta. Vaikeaa oli tosiaan kaikilla, paikallisetkin kalastajat valittelivat että vuoden alusta on tullut tosi heikosti kalaa. Nythän se tätä kirjoittaessa kääntyi kun lämpö ja etelätuulet saapuivat saarelle.

Tässä vielä oma raportti: http://www.kalavalheet.fi/2018/04/kolmannen-kerran-gotlanti-2018.html

1. Joo mekin kuultiin että vaikeeta ollu kyllä muillakin! Ja niinhän siinä yleensä sit käy, että kun tulee pois, alkaa olosuhteet muuttuu paremmaksi. :D No ensikertaan taas.